In de carrosseriebouw neemt het aantal opdrachten voor elektrische en hybride vrachtwagens snel toe. Om carrosseriebedrijven te informeren over wat er allemaal nodig is om veilig te werken aan deze voertuigen, is in opdracht van RAI CarrosserieNL een korte video gemaakt.
“We zien dat de elektrificatie in de carrosseriebouw snel toeneemt”, zegt beleidsadviseur Jasper Burgers van RAI CarrosserieNL. “Het is van het grootste belang dat het werken aan deze voertuigen op een veilige manier gebeurt. De risico’s zijn weliswaar niet groot. Maar als het misgaat, dan gaat het ook goed mis. Ter vergelijking: je stopcontact thuis levert 230 volt, een accupakket van een elektrisch voertuig met 400 volt bijna het dubbele. Dat is in combinatie met een fors ampèrage dus levensgevaarlijk.”
Personeel moet opgeleid zijn
Burgers vertelt dat er in het kader van het project MKB!DEE daarom met vijf carrosseriebouwers e-learnings zijn ontwikkeld. Bovendien is met één van de bedrijven een video gemaakt, waarin alle relevante aspecten van het werken aan elektrische voertuigen aan bod komen. Burgers: “Elk bedrijf in Nederland dat werkzaamheden doet aan een elektrisch voertuig, moet voldoen aan de NEN 9140 norm. Tevens moet het personeel opgeleid zijn om werkzaamheden aan deze voertuigen te mogen
uitvoeren. Je hebt verschillende gradaties van bevoegdheden, die bepalen welke werkzaamheden je wél en welke níet mag uitvoeren. In de video wordt dat toegelicht.”
Hogere eisen fabrikant
“Maar met het halen van een papiertje voor je medewerkers ben je er echter nog niet”, benadrukt Burgers. “Je bent verplicht om de juiste gereedschappen en persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM’s) te gebruiken. Denk daarbij bijvoorbeeld aan geïsoleerd gereedschap en speciale handschoenen. Naast de NEN 9140 voorschriften zijn er ook voorschriften van de leverancier. Als de truckfabrikant hogere eisen stelt aan PBM’s en het gereedschap, dan moeten die hogere eisen
worden gevolgd.”
Gemeentelijke voorschriften
In de video wordt verder uitgelegd welke stappen je moet volgen om een voertuig veilig te stellen, zodat het spanningsvrij is. Burgers: “Dat veilig stellen moet altijd gebeuren als iemand aan het voertuig moet gaan werken.” Daarnaast zijn er voor de opslag van de batterijpakketten veiligheidsvoorschriften, die per gemeente verschillen, weet Burgers. “Dus informeer bij je gemeente welke voorschriften er zijn, om problemen later te voorkomen.”
Arbocatalogus Carrosserie
“De video en de e-learnings zijn dus bedoeld om de bewustwording binnen de branche te vergroten over veilig werken aan elektrische voertuigen”, vat Burgers samen. “Het is met name interessant voor bedrijven die voorbereid willen zijn als de eerste elektrisch aangedreven truck of bestelwagen binnenkomt. Maar ook voor degenen die de eerste ervaringen al hebben gehad met klanten die elektrische trucks of bestelwagens hebben aangeschaft.” Voor degenen die meer willen weten over dit onderwerp is er de Arbocatalogus Carrosserie, vertelt Burgers. “Daar kun je alle relevante informatie vinden. En om ervoor te zorgen dat je personeel bevoegd is om te werken aan elektrische voertuigen, kun je bij diverse aanbieders opleidingen volgen. Er worden ook trainingen in andere landen als Duitsland aangeboden. Maar pas daarmee op. Want die trainingen hebben géén geldigheidswaarde in Nederland.”
Wil jij snel weten wat er allemaal komt kijken bij het veilig werken aan elektrische voertuigen? Bekijk dan hier de video!